Stichting Werken onder OverDruk (SWOD)
De Beheerstichting Werken onder Overdruk – kortweg SWOD – vertegenwoordigt de drie werkvelden, duikarbeid, caissonarbeid en arbeid hyperbare geneeskunde binnen de drie subsectoren Defensie, Brandweer en Civiele sector op het gebied van Arbeidsomstandigheden.
Meer over SWOD
SWOD is een private stichting, KvK 34307106, die binnen de sector Werken onder Overdruk als schemabeheerder functioneert. Daarbij hoort ook het beheer van de Centrale Itembank. SWOD beheert tevens de Arbocatalogus Werken onder Overdruk.
SWOD is het portaal tussen de sectoren en overheid voor Arbogerelateerde aangelegenheden.
Algemeen
De beheerstichtingen spelen een centrale rol als het primaire aanspreekpunt voor certificaathouders en registratie-instellingen/registratieverantwoordelijke. Zij zijn verantwoordelijk voor het beheer van de schema’s voor aanwijzing en toezicht en de werkveldspecifieke certificatieschema’s op één of meerdere werkvelden. Als er vanuit het werkveld wensen zijn voor veranderingen moeten deze bij de beheerstichtingen worden ingediend. Indien in het uiterste geval er een wijziging moet plaatsvinden, zijn de beheerstichtingen verplicht dit tijdig in een voorstel aan te bieden aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
De beheerstichting zorgt er ook voor dat het Centrale College van Deskundigen (CCvD) kan functioneren en is verantwoordelijk om de stichting in stand te houden. Het CCvD is de plaats waar de deskundigen op een bepaald werkveld elkaar ontmoeten en gezamenlijk de eisen en richtlijnen voor hun werkveld uitwerken.
Het werkveld kent twee registratie-instellingen(RI) die gemandateerd zijn door de minister van SZW en een registratieverantwoordelijke (RV):
1e Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) als RI voor brandweer en politie;
2e Nederlands Duik Centrum-RI (NDC-RI) als RI voor de civiele sector en overheden;
3e Ministerie van Defensie als RV voor Defensie.
Deze drie entiteiten adviseren het CCvD omtrent het schemabeheer en hebben hiertoe een overeenkomst met SWOD.
SWOD is een private stichting en valt niet onder het toezicht van de minister van SZW. Wel is er een convenant tussen de minister en SWOD, waarin afspraken zijn vastgelegd.
Bron: Ministerie van SZW Convenant Ministerie SZW en SWOD
Disclaimer: Het is niet door derden toegestaan het SWOD-logo te gebruiken.
Gebruikte afkortingen:
CCvD | Centraal College van Deskundigen |
SZW | Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
CKI | Certificerende instelling / certificering- / keuringsinstelling |
CH | Certificaathouder |
RvA | Raad voor Accreditatie |
ISZW | Inspectie SZW / vanaf 2022 Nederlandse Arbeidsinspectie |
Schema’s voor aanwijzing en toezicht en certificatieschema’s
Een schema voor aanwijzing en toezicht bevat de eisen waaraan een certificerende instelling moet voldoen, zoals de eis van voldoende deskundigheid, adequate klachten- en bezwaarprocedures. In de certificatieschema’s staan de eisen aan het product, de dienst of de persoon die gecertificeerd wil worden. De schema’s voor aanwijzing en toezicht gelden als maatstaf voor de Raad voor Accreditatie als het gaat om beoordelingen en controles, voor de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid als het gaat om aanwijzingen en tevens voor de Inspectie SZW als het gaat om het toezicht op de certificerende instellingen.
WDAT-WOD-P schema aanwijzing/toezicht Werken Onder Druk - Persoonscertificatie
De eisen waaraan de certificaathouders (persoon, product of systeem) zijn neergelegd in werkveldspecifieke certificatieschema’s (WSCS) De certificatieschema’s zijn voor de certificerende instellingen bepalend bij het afgeven van certificaten.
Werkveldspecifieke certificatieschema’s Sector Werken onder Overdruk
Schema Duikerarts Bijlage XVIa Arbeidsomstandighedenregeling
Schema Duikmedisch Begeleider Bijlage XVId Arbeidsomstandighedenregeling
Schema Duiker: Bijlage XVIc Arbeidsomstandighedenregeling
Schema Duikploegleider: Bijlage XVIb Arbeidsomstandighedenregeling
Schema Duikploegleider Brandweer: Bijlage XVIe Arbeidsomstandighedenregeling
Algemeen
Eén van de instrumenten die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) inzet om veilige en gezonde arbeidsomstandigheden te bevorderen, is certificatie. Producten als liften, houtbewerkingmachines en drukvaten zijn voorbeelden van gevaarlijke werktuigen waarmee het beter niet fout kan gaan.
Ook werkzaamheden als duikarbeid, asbestverwijdering, werken met explosieven en het afsteken van professioneel vuurwerk zijn risicovolle functies. En daarnaast vragen systemen als asbestinventarisatiebedrijven om extra veiligheidsmaatregelen. Daarom is voor deze producten, werkzaamheden en systemen een wettelijk certificaat verplicht. Bedoeling van het certificaat is, dat de gebruiker een ‘gefundeerd vertrouwen’ mag hebben dat aan de te stellen eisen is voldaan.
Dit beleid is gestoeld op de internationale ISO IEC 17024 (persoonscertificatie) en de 17021 (systeemcertificatie).
De minister van SZW is derhalve verantwoordelijk voor de inrichting van het stelsel. De minister heeft opties, te weten: Beoordelen (80% Norm 17024, Accreditatie (100% Norm 17024) of Persoonsregistratie.
Huidig stelsel is Beoordelen: De minister wijst de certificerende instellingen aan die op een specifiek werkveld certificaten mogen verstrekken op basis van een beoordeling van de Raad voor Accreditatie (RvA). De minister stelt de schema’s voor aanwijzing en toezicht en de werkveldspecifieke certificatieschema’s vast.
Verstrekking certificaten
Certificaten worden aan de certificaathouders verstrekt door certificerings- en keuringsinstellingen (kortweg ci’s of cki’s) die daartoe door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn aangewezen op basis van een positieve beoordeling door de Raad voor Accreditatie www.rva.nl De certificerende instellingen toetsen of het product, het systeem of de deskundige persoon aan criteria voldoen. Certificatie-eisen worden opgesteld door deskundigen van partijen die bij een onderwerp betrokken zijn (verenigd in een Centraal College van Deskundigen (CCvD)). Dit zijn bijvoorbeeld klanten, gebruikers, producenten en certificerende instellingen. Als de eisen voldoen aan de randvoorwaarden van de overheid, dan worden ze door de minister van SZW vastgesteld en krijgen ze daarmee een wettelijke status. Het zogenaamde werkveldspecifiek certificatieschema. De Raad voor Accreditatie (RvA). www.rva.nl beoordeelt of een certificerende instelling voldoet aan het werkveldspecifieke schema voor aanwijzing en toezicht waarvoor de certificerende instelling een aanwijzing van de minister van SZW wil ontvangen.
Beheerstichtingen
Een beheerstichting is verantwoordelijk voor het beheer van schema’s voor aanwijzing en toezicht (de eisen waaraan een ci/ cki moet voldoen) en de werkveldspecifieke certificatieschema’s (de eisen aan de certificaathouder) op één of meer werkvelden. De beheerstichtingen zijn private stichtingen. De beheerstichting zorgt ervoor dat het CCvD kan functioneren en zorgt voor het secretariaat.
Iedere sector (Asbest, Duikarbeid, Vertikaal Transport) heeft haar eigen Beheerstichting. De Beheerstichting kan haar taak uitbreiden naar Arbogerelateerd zoals het beheer van de Arbocatalogus.
Wetgeving
De wettelijke basis voor het certificatiestelsel ligt deels in artikel 20 van de Arbeidsomstandighedenwet (persoonscertificaten en systeemcertificaten) en deels in artikel 7 van de Warenwet (productcertificaten en typecertificaten). Deze artikelen bepalen dat voor verschillende werkzaamheden, producten en systemen een certificaat is vereist. Deze artikelen bepalen ook dat de minister certificerende instellingen kan aanwijzen die de voorgeschreven certificaten verstrekken. Naast deze wetten zijn er ook regelingen (het Arbobesluit, de Arboregeling, Warenwetbesluiten en Warenwetregelingen) met meer gedetailleerde voorschriften.
Voor meer informatie zie de website van de overheid Arboportaal onderwerp Certificatie.
Controle en toezicht
Het stelsel voorziet op verschillende manieren in controle en toezicht. Allereerst is er de controle van en het toezicht op de certificerende instellingen (CI’s). De CI’s moeten voor hun beoordeling door de Raad voor Accreditatie (RvA) een overeenkomst afsluiten met de RvA. Deze overeenkomst houdt in dat de CI zich verplicht tot medewerking aan jaarlijkse controles door de RvA, die worden uitgevoerd om vast te stellen of de CI nog steeds voldoet aan de beoordelingscriteria. De RvA kan ook op verzoek van de minister extra controles uitvoeren. Beoordelingen door de RvA zijn voor rekening van de CO. De CI’s zijn wettelijk verplicht mee te werken aan controles en dienen de hiertoe benodigde informatie kosteloos te verstrekken aan de RvA.
Naast de RvA houdt de Nederlandse Arbeidsinspectie toezicht op de CI’s. Ook aan dit toezicht dient de CI volledige medewerking te verlenen. Voor zowel de RvA als voor de NL Arbeidsinspectie zijn de wettelijke aanwijzingscriteria de maatstaf voor de controles en het toezicht. De controles door de RvA zijn in zekere zin voorspelbaar, de CI weet hoe vaak de RvA controleert en op welke punten. Het toezicht door NL Arbeidsinspectie is risicogericht en steekproefsgewijs en daarmee voor de CI veel minder voorspelbaar.
De CI’s houden op hun beurt periodiek toezicht op de gecertificeerde personen, producten en systemen. Hoe CI’s toezicht houden op hun certificaathouders, met welke frequentie zij certificaathouders controleren en hoe zij met de controlebevindingen moeten omgaan is per werkveld vastgelegd in het betreffende certificatieschema.
De Nederlandse Arbeidsinspectie handhaaft op de aanwezigheid van wettelijk voorgeschreven certificaten. Slechts in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld naar aanleiding van een arbeidsongeval, zal de NL Arbeidsinspectie zelf nagaan of een gecertificeerd persoon, object of systeem daadwerkelijk voldoet aan de geldende eisen.
Certificaathouder
In de sector werken onder overdruk wordt gesproken over persoonscertificatie.
Certificaathouders zijn: duikers, duikploegleiders, duikmedische begeleiders en duikerartsen in de subsectoren Defensie, Brandweer en civiele sector.
Werken onder overdruk valt onder de noemer risicovol arbeid. Vandaar dat de minister van SZW de certificaten wettelijk verplicht heeft gesteld en valt de vakbekwaamheid onder de status gereglementeerd beroep. De lijst van gereglementeerde beroepen, bedoeld in artikel 27, eerste lid, van de Algemene wet erkenning EU-beroepskwalificaties, wordt vastgesteld conform de bijlage bij deze regeling. Concreet betekent dit dat een duiker en/of duikploegleider met buitenlandse papieren zich moet melden bij de desbetreffende certificerende instelling.
Toekomst Stelsel Certificatie en Accreditatie
Het huidig beleid van SZW is momenteel gestoeld op beoordelen (90% cf de internationale Norm 17024) verwoord in de wetgeving opgenomen WDAT-P. Dat betekent dat de door SZW aangewezen certificerende instellingen conform de WDAT-P zich moeten inrichten en de Raad voor Accreditatie (RvA) daarop beoordeelt. De RvA, mag op grond van Europese verplichtingen vanaf 2020 geen audits in het kader van beoordelingen meer uitvoeren. SZW heeft de betrokken branches opdracht gegeven na te denken over een ander stelsel. De sector werken onder overdruk had eerst de focus op Accreditatie omdat over het alternatief persoonsregistratie in 2016 weinig bekend was. Echter in 2019 zijn toch discussies gestart om te gaan voor persoonsregistratie. In eerdere instantie – 2018 - was al besloten dat de certificatieverplichting voor duikersartsen zou worden omgezet naar persoonsregistratie. Medio 2019 hebben het ministerie van Defensie en het ministerie van Justitie en Veiligheid de wens dat de bestaande certificatieverplichtingen voor duikers, duikploegleiders en duikmedisch begeleiders die bij het ministerie van Defensie of bij de brandweer werken wordt omgezet in registratieverplichtingen. Gelet daarop heeft de Stichting Werken onder Overdruk recent kenbaar gemaakt ook een voorkeur te hebben voor een registratieverplichting voor duikers, duikploegleiders en duikmedisch begeleiders die werkzaam zijn buiten het ministerie van Defensie en de brandweer. Tussen vertegenwoordigers van de verschillende sectoren en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vindt overleg plaats over de nadere invulling van het stelsel van registratie en de registratie‐eisen voor de duikerberoepen.
Persoonsregistratie
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gaat ook persoonsregistratie gebruiken als instrument om de veiligheid en de gezondheid van werknemers te beschermen.
Binnen bepaalde beroepsgroepen geldt dat alleen beroepsbeoefenaren die zijn opgenomen in een persoonsregister deze beroepen mogen uitoefenen. Een beroepsbeoefenaar wordt alleen in het register opgenomen als hij aan bepaalde eisen voldoet. Op een aantal terreinen worden momenteel voorbereidingen getroffen voor de introductie van verplichte persoonsregistratie. De basis voor verplichte persoonsregistratie ligt in artikel 16 van de Arbeidsomstandighedenwet. In december 2019 wordt de wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit in het Staatsblad gepubliceerd die de introductie van een aantal persoonsregisters regelt. De registratieverplichtingen voor specifieke beroepsbeoefenaren zullen in werking treden zodra de registratieschema’s in de Staatscourant zijn gepubliceerd en een registratie instelling op grond van een mandaat van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het register kan gaan beheren.
Persoonsregistratie betekent dat de sector zich anders moet inrichten, maar voor de certificaathouder/de beroepsbeoefenaar zal er weinig veranderen.
Naar verwachting zal de sector werken onder overdruk per 1 januari 2025 gereed zijn voor de overstap naar persoonsregistratie.
Bron: Ministerie van SZW / Arboportaal
Voor meer informatie: Nieuwsbrieven SZW
Arbowet
De Arbowet zelf bevat geen artikelen die specifiek handelen over overdruk of duikarbeid. Wel bevat de wet algemene artikelen gericht op veiligheid, gezondheid en welzijn. Belangrijke artikelen in de context van duikarbeid zijn onder andere:
- Toepassingsgebied: artikel 2
- Inventarisatie en evaluatie van de risico's: artikel 5
- Voorlichting en onderricht: artikel 8
- Melden van ongevallen en beroepsziekten: artikel 9
- Algemene verplichtingen van de werknemers: artikel 11
- Verschillende werkgevers: artikel 19
- Certificatie: artikel 20
Arbobesluit
In het arbobesluit zijn wel specifieke bepalingen opgenomen met betrekking tot overdruk en duikarbeid. In hoofdstuk 6 (fysische factoren), afdeling 5 (werken onder overdruk) zijn deze bepalingen te vinden. Belangrijke bepalingen met betrekking tot duikarbeid zijn:
Zie Afdeling 5 Arbeidsomstandighedenbesluit
- Fysieke belasting: Hoofdstuk 5 afdeling 1
- Definities en toepasselijkheid: artikel 6.13
- Geschiktheid: artikel 6.14
- Arbeidsgezondheidskundig onderzoek: artikel 6.14a
- Veiligheidsmaatregelen: artikel 6.15
- Duikarbeid: artikel 6.16
- Melding duikarbeid: artikel 6.17
- Compressiekamer duikarbeid: artikel 6.18
- Caissonarbeid: artikel 6.19
- Compressiekamer caissonarbeid: artikel 6.20
- Duikarbeid leerlingen en studenten 6.31
- De volledige tekst van het arbobesluit kan je vinden op Arbeidsomstandighedenwet
Arbobesluit en ZZP-ers
In het arbobesluit wordt in artikel 9.5 Artikel 9.5 Arbeidsomstandighedenbesluit aangegeven wat de verplichtingen zijn voor zelfstandigen en meewerkende werkgevers. In dit artikel wordt aangeven dat vrijwel alle bepalingen van het arbobesluit met betrekking tot duikarbeid van toepassing zijn. Het gaat hierbij om de volgende artikelen: van hoofdstuk 6: de artikelen 6.8, negende lid, 6.14a, 6.16, 6.17, 6.18, 6.19, eerste lid, 6.20, 6.29 en 6.29a;
Artikel 9.5 is behoorlijk uitgebreid in de afgelopen jaren - derhalve luidt het advies aan het duikbedrijf en zzp-er om dit goed te bestuderen.
Zie ook de brochure van de NLA ZZP-er en de Arbowet
Arboregelingen
Ook in de arboregelingen zijn artikelen te vinden die betrekking hebben op duikarbeid en de inhoud van de duikmedische keuring. De regelingen geven een nadere invulling aan de artikelen uit het arbobesluit. Onderstaande artikelen hebben betrekking op duikerartsen, duikers, duikploegleiders en duikmedisch begeleiders.
Zie hoofdstuk 6 Arbeidsomstandighedenregeling
ARBOCATALOGUS WERKEN ONDER OVERDRUK (WOO) DUIKARBEID, CAISSONARBEID EN OVERIG DUIKARBEID)
Daar de Arbocatalogus naadloos past in de doelstellingen van de Stichting Werken onder OverDruk (SWOD) is de Arbocatalogus met ingang van 2012 onder beheer van SWOD gebracht. In de Arbocatalogus zijn zoveel mogelijk risico's benoemd welke kunnen voorkomen bij het uitvoeren van duikarbeid, caissonarbeid en overige arbeid onder overdruk. Voor al deze risico's wordt aangegeven welke minimale beheersmaatregelen een werkgever en werknemer moeten nemen om de genoemde risico's te beheersen. Nieuwe aspecten in deze Arbocatalogus zijn o.a. de eisen aan een arbeidsgezondheidskundig onderzoek alsmede het document Werken onder Overdruk Systeem- en Onderhoudseisen (WOD-SOE).
De Arbocatalogus Werken onder Overdruk. De Arbocatalogus WoO is digitaal beschikbaar op www.ArbocatalogusWoO.nl .
Maar ook via de website van de Arbocatalogus kunt u een hard copy downloaden. http://www.arbocataloguswoo.nl/nl/hardcopy.html
In de Arbocatalogus wordt verwezen naar het Document Werken onder Overdruk, Systeem- en Onderhoudseisen, de WOD-SOE.
De Stichting Werken onder OverDruk (SWOD) stelt zich ten doel de vakbekwaamheid van beroepsbeoefenaars werken onder overdruk te bevorderen en daarmee de veiligheid te borgen. De kwaliteitseisen aan personeel zijn middels werkveld specifieke certificatieschema’ s vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De hiermee gemoeide Arbeidsomstandighedenregeling schrijft tevens voor dat opleidingsinstellingen die (aspirant) beroepsbeoefenaars werken onder overdruk opleiden, hiertoe moeten zijn erkend door een binnen dit werkveld bevoegde Certificerende Instelling. Deze erkenning geschiedt op basis van vooraf kenbaar gemaakte kwalificatie eisen.
De gezamenlijke CI’s hebben dit “Protocol Erkenning Opleidingsinstituten” opgesteld (zie onder tabblad Documenten).
Hieronder vindt u de lijst met erkende opleidingsinstituten:
Opleidingsinstituut | Ingangsdatum | Werkveldspecifiek Certificatieschema | |
BC Opleidingen | 18-04-2016 | WSCS WOD D | A1 tem B3 |
BON Holding BV | 27-03-2017 | WSCS WOD B | B1 en B2 |
BON Holding BV | 19-08-2015 | WSCS WOD E | A2 |
BON Holding BV | 19-08-2015 | WSCS WOD F | A2 |
Defensie Duikschool | 02-04-2015 | WSCS WOD A | A en B |
Defensie Duikschool | 02-04-2015 | WSCS WOD B | B1 en B2 |
Defensie Duikschool | 02-04-2015 | WSCS WOD D | A1 tem B4 |
Defensie Duikschool | 02-04-2015 | WSCS WOD L | A1 tem B4 |
Dive Academy | 03-01-2017 | WSCS WOD E | A2 |
Dive Academy | 03-01-2017 | WSCS WOD F | A2 |
Falck Risc | 23-07-2015 | WSCS WOD D | A1 tem B3 |
Falck Risc | 23-07-2015 | WSCS WOD B | B1 en B2 |
Falck Risc | 23-07-2015 | WSCS WOD L | A1 tem B3 |
Falck Risc | 23-07-2015 | WSCS WOD E | A2 |
Falck Risc | 23-07-2015 | WSCS WOD F | A2 |
St Nederlands Opleiding- en Kenniscentrum voor Arbeid onder Overdruk | 30-09-2015 | WSCS WOD A | A en B |
St NOK | 30-09-2015 | WSCS WOD B | B1 en B2 |
St NOK | 30-09-2015 | WSCS WOD D | A1 tem B4 |
St NOK | 30-09-2015 | WSCS WOD L | A1 tem B4 |
Stichting Brandweeropleidingen BOGO | 10-09-2015 | WSCS WOD E | A2 |
Download hier de volgende documenten:
ARBO/veiligheid
Duiken en antihistaminica
Duiken en bleomycine
Bekendmaking H DMC 001/23 duiken na COVID infectie
Bekendmaking DMC 02-21 Duiken na vaccinatie
SWOD Memo inzake vaccinatie
UIT017 SWOD Lijst erkende duikmedische keuringen recognized diver medical
Advies SWOD PG Vrijwilligerswerk en Duiken v1.0 28-9-2023
Statuten en reglementen
SWOD Meerjarenplan 2025 0.1
Terms of reference SWOD
SWOD statuten wijziging 14 november 2023 openbare versie
BELR015 SWOD Reglement Bestuur en profielschets juli 2024
BELR014 Reglement CCvD juli 2024
Reglement toekennen Gerard Hekkers Award
SWOD BEL002 CES Reglement CES Beoordelen sept 2020
SWOD BEL003 vs 7 CES Reglement CIS Beoordelen sept 2020
Financieel
SWOD Jaarrekening 2021 goedgekeurd webversie
SWOD Begroting 2022 goedgekeurd 6 december 2021
Jaarrekening 2022
SWOD Begroting 2023
SWOD Jaarrekening 2023 webversie
SWOD begroting 2024 goedgekeurd 12 dec 2023
2023 1171 SWOD Meerjarenplan 2024
SWOD begroting 2025 goedgekeurd
Registratiestelsel
BELR017gh Overeenkomst SWOD NDC-RI ondertekend exemplaar
BELR017 Overeenkomst SWOD NIPV_februari 2025
UITR019 Opleidingscurriculum SWOD mei 2024 vs 1.1
UITR022 SWOD CES 400 Toetsplan 5.0 nov 2024
BELR017 Overeenkomst SWOD RI Defensie 12 december 2023
BEL 002 Reglement examencommissie v4.0 juni 2023
BEL003 Reglement centrale itembank SWOD v8.0 juni 2023
SZW Publicaties Registratiestelsel
Arboreg registratie duikarbeid 271124 iwt 010125 stcrt 2024 39673
stb 2024 332 wijziging vakbekwaamheidsstelsel persoonsregistratie
stcrt 2024 42097 convenant schemabeheerder szw-swod
stb 2024 375 inwerkingtreding arbobesluit 1 feb 2025
stcrt 2024 39678 registratieschema duiker
stcrt 2024 39683 registratieschema duikploegleider
stcrt 2024 39685 registratieschema duikmedischbegeleider
stcrt 2024 39687 registratieschema duikerarts
EISEN CI’s
De Certificerende instellingen (CI) moeten voldoen aan het Werkveldspecifiek document voor aanwijzing en toezicht op certificatie-instellingen belast met: persoonscertificatie op het gebied van Werken onder Overdruk
Certificerende instelling voor de civiele sector
........................................................................
Stichting Nederlands Duikcentrum Certificatie Instelling
NDC-CI
Ambachtsweg 27
2641 KS PIJNACKER
........................................................................
T: 070 2170980
E:
W: www.ndcci.nl
Exameninstelling civiele sector
Hobéon SKO
Sir Winston Churchilllaan 273
2288 EA Rijswijk
........................................................................
T: 070-(070) 30 66 850
E:
W: www.mijncertificatie.nl/certificeringen
Certificerende Instelling Defensie Duikschool (CI-DDS)
........................................................................
Koninklijke Marine
Ministerie van Defensie
Rijkszee- en Marinehaven| IJsduiker
Postbus 10.000
1780 CA Den Helder
........................................................................
T: 0223 654658 (b.g.g. 654660 of 654623)
E:
W: www.marine.nl
Brandweer CI
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid
Bureau Toezicht Examinering en Certificering
........................................................................
Kemperbergerweg 783
Postbus 7010
6801 HA Arnhem
........................................................................
T: 026 355 2238
E:
W: www.nipv.nl
Bestuur van de (Beheer)Stichting Werken onder Overdruk (SWOD)
Voorzitter: | E.G.J. Hekkers |
Vertegenwoordiger defensie: | M.R. Fiévez |
Vertegenwoordiger brandweer: | S. Smit (tevens secretaris) |
Vertegenwoordiger civiel: | M. van Mierlo (tevens penningmeester) |
leden Centraal College van Deskundigen
Vertegenwoordiger defensie: | B. vd Eng (voorzitter CvD Defensie) |
Vertegenwoordiger brandweer: | M. Bokdam (voorzitter CvD Brandweer) |
Vertegenwoordiger civiel: | E. Helderman(voorzitter CvD Civiel) |
Vertegenwoordigers Registratie-instellingen (RI's/RV)
vertegenwoordiger NIPV: | Y. Smits |
Vertegenwoordiger NDC RI: | L. Lagarde |
Vertegenwoordiger Defensie: | D. Hoewijck |
Organogram
Colleges van deskundigen
De colleges van deskundigen zijn zelfstandige entiteiten. Vertegenwoordigers van deze colleges hebben zitting in het CCvD van SWOD.
College van deskundigen Civiel
Adres: Ambachtsweg 27 2641PS KS Pijnacker
Email:
Tel: 0152512027
College van deskundigen Brandweer en Politie via NIPV/Bureau Toezicht Examinering en Certificering
Adres: Postbus 7010 6801HA Arnhem
E-mail:
Tel: 0882746641
College van deskundigen Minister van Defensie
Adres: Kalvermarkt 32 2511CB Den Haag
Bestuur van de (Beheer)Stichting Werken onder Overdruk (SWOD)
Voorzitter: E.G.J. Hekkers
L. Tillart (Brandweer) secretaris
C.J. Barten (Civiel)
J. de Ruiter (Defensie)
leden Centraal College van Deskundigen
Defensie lid: M. Lieverse (voorzitter CvD Defensie)
Brandweer lid: R. Stil (voorzitter CvD Brandweer)
Civiel lid: B.A.J. Mes (voorzitter CvD Civiel), R. Borgonjen
Vertegenwoordigers CI
Ing J.J. Isselmann NDC CI
B.A. Visser CI-DDS
Mw M. Luttik TEC IFV-CI
Ja, dit geldt voor iedereen in het werkveld, dus ook voor duikers, die een HSE Part IV, I of II certificaat, van voor 1998 hebben. U herkent dit certificaat aan het formaat, het betreft hier het A5-formaat certificaat - dus niet het certificaat op creditcardformaat.
Voor de datum van uitgifte dient u uit te gaan van het eerste HSE uitgegeven certificaat, dus niet de datum van een replacement. Een replacement is herkenbaar aan een registratienummer voorzien van een “R”. Hebt u geen NL uitgegeven Certificaat, maar wel een HSE certificaat en u kunt aantonen dat u in de afgelopen jaren in de Nederlandse sector hebt gedoken, dan kunt u zonder meer het hercertificeringsproces instappen. Als u echter niet bekend bent bij de CI dan moet u er rekening mee houden dat u voor een verificatie van uw ID persoonlijk bij de CI moet langskomen. Wij raden u aan z.s.m. contact met de CI op te nemen.
Hebt u een HSE van voor 1998 maar nog nooit in de Nederlandse Sector gewerkt en/of u kunt dit niet bewijzen, dan moet u reguliere inschaling van buitenlandse certificaten aanvragen.
De eerste keer tijdens de overgangsregeling wordt gecontroleerd of u voldoet aan de wettelijke ervaringseis.
Voor duikarbeid en duikploegleider geldt:
Duikarbeid A1, A2, B1 | tenminste 20 duiken in de afgelopen 24 maanden |
Duikarbeid A3 B2, B3, B4 | tenminste 30 duiken in de afgelopen 24 maanden |
Duikarbeid C | tenminste 10 bellruns waarvan 5x bellman en 5x lockouts |
Duikploegleider A1, A2, B1 | tenminste 20 duiken leidinggegeven in de afgelopen 24 maanden |
Duikploegleider overig | tenminste 30 duiken leidinggegeven in de afgelopen 24 maanden |
Daarbij is van belang te weten of u op dat moment ook beschikte over een geldig wettelijk certificaat met een keuringsbewijs afgegeven door een duikerarts A of B. De controle van dit keuringsbewijs maakt onderdeel uit van de logboekcontrole. Daarnaast is ook van belang dat de duiken zijn begeleid door een duikploegleider met erkende en geldige certificaten. (naam+handtekening + bedrijfsstempel)
Voldoet u niet aan de gestelde ervaringseis, dan worden, in overleg met u, de mogelijkheden besproken om uw certificaat weer geldig te krijgen. Voldoet u aan de gestelde ervaringseis, dan wordt u hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld waarbij de nieuwe termen en de juiste scope worden omschreven. Uw certificaat wordt vervolgens opgenomen in het Centraal Register Certificaathouders van de beheerstichting SWOD.
Wat als ik me te laat meldt bij de CI?
De procedure van hercertificering dient in de periode van twee maanden voor verlopen van uw certificaat aan te vangen Te laat betekent: schorsing na zes weken en uiteindelijk intrekking van uw bevoegdheid om te duiken/duikploegleiderschap.
Moet ik langskomen bij de CI?
Dat is afhankelijk van de volledigheid van uw dossier bij de CI. Indien u contact opneemt met de voor u geldende CI zal aangegeven worden welke gegevens van u mogelijk nog ontbreken. Zorg ervoor dat uw logboek, een wettelijk document, netjes en leesbaar is ingevuld. Ofwel iedere duik dient te zijn voorzien van een bedrijfsstempel en afgetekend door een op dat moment erkende duikploegleider. Vergeet niet uw gegevens en pasfoto op te nemen in uw logboek. Die eerste pagina moet meegestuurd worden. Uw handtekening/paraaf wordt gecontroleerd.
Elke CI heeft voor zijn doelgroep afspraken binnen de sector gemaakt. Het Nbbe heeft per november 2012 SWOD-certificaten afgegeven aan actieve duikers en duikploegleiders bij de brandweer.Tegelijkertijd heeft het IFV de certificaathouder en de veiligheidsregio’s geïnformeerd over de tijdfasering per veiligheidsregio voor de 2-jaarlijkse logboekcontrole en de 4-jaarlijkse proeve van bewkaamheid.
De Defensie Duikschool heeft alle certificaathouders per januari 2013 geïnformeerd over het nieuwe systeem en SWOD-certificaten uitgegeven. Ten aanzien van het melden bij de CI geldt hier dat de ingangsdatum zoals vermeld op het certificaat leidend is voor de 2-jaarlijkse logboekcontrole en de 4-jaarlijkse proeve van bekwaamheid.
Voor het CI-NDC geldt het volgende:
Indien uw certificaat is uitgegeven:
- na 1 juli in een even jaar of in een oneven jaar dan graag z.s.m. melden bij de CI.
- in de eerste helft van een even jaar dan moet u zich pas melden in de eerste helft van 2014.
Bijv uw certificaat is uitgegeven op 3 juni 1999. Uw certificaat verloopt op 3 juni 2013.
Het advies luidt om tenminste 6 weken voor het verlopen het hercertificeringsproces op te pakken!